JÄSENKIRJE 2/2008

Arvoisat Oulun Numismaatikot!

Kesätauko ohi

Oulun Numismaattisen kerhon kesätauko alkaa olla lopuillaan. Sateinen kesä on ehkä pitänyt huolen siitä, että harrastus ei ole päässyt unohtumaan. Sateen ropistessa kattoon on ollut aikaa puhdistaa hometta kokoelmista ja järjestää uusia kokonaisuuksia - no, toivottavasti virkistystä on löytynyt muistakin ympyröistä.

Oulun Numismaatikoilla on luvassa mielenkiintoinen syksy. Aloitamme ensi maanantaina 25.8. Lyseolla vanhassa tutussa luokassa nro 14. Seuraavalla kerralla onkin vuorossa ohjelmamuutos ennakkotietoihin. Eero Niemiahon esitelmää on siirretty kahdella viikolla aikaisemmaksi ja aiheeksi on vaihtunut Metallirahan valmistus. Tämän jälkeen ryhdymmekin valmistautumaan syksyn merkkitapahtumaan, josta seuraavassa:

Suomen Numismaatikkolitto ry:n syyskokous ja huutokauppa

Suomen Numismaatikkolitto ry:n syyskokous ja huutokauppa pidetään Oulussa 25. - 26.10.2008. Tilaisuuksien pitopaikkana on Hotelli-ravintola Lasaretti, jonka yhteystiedot tässä:

Kasarmintie 13, 90100 OULU
Puh: 020 757 4700, fax: 020 757 4702
Internet: www.lasaretti.com
Sähköposti: lasaretti(at)lasaretti.com

Huutokauppoihin on tulossa likimäärin 1000 kohdetta. Ymmärtääkseni hyviä huutokaupattavia kohteita otetaan vastaan vielä elokuun loppuun saakka. Ota yhteyttä Tirkkosen Auvoon vaikka seuraavassa kerhoillassa. Talkooporukkaa tullaan tarvitsemaan jonkin verran...

ONK:n syyskokous ja muu syyskauden ohjelma

Kerhon sääntömääräinen syyskokous henkilövalintoineen on sitten lokakuun alkupuolella ja pikkujoulut pidettäneen perinteisesti. Niistä infoa myöhemmin erikseen. Syyskauden koko ohjelma löytyy omalta sivultaan.

Uutisia rahojen maailmasta

20 euron setelistä on havaittu uusi painopaikka. Suomen maatunnuksella L ja Trichetin allekirjoituksella varustettuja seteleitä on tähän asti tehty seuraavissa painopaikoissa:
  • P - Giesecke & Devrient, Munich and Leipzig (Germany)
  • E - F.C. Oberthur, Chantepie (France)
Uutuutena on havaittu
  • G - John. Enschede Security Printing, Harlem (Holland)
Havaintoja on Espanjan suunnalta. Toivottavasti myös Suomesta piakkoin. Kuten varmaan on tiedossa Wim Duisenbergin allekirjoituksella ja Suomen maatunnuksella L painetut setelit valmisti
  • D - Setec Oy, Vantaa (Finland)
Niiden keräilyarvo UNC- laatuisena oli viime keväänä jo kaksinkertainen nimellisarvoon verrattuna. Lisäkysyntää on edelleen odotettavissa ainakin Euroopan suunnalta.

Leppoisaa syksyä keräilyn merkeissä!