TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2011

Päivitetty 11.11.2010

Toimintasuunnitelma on saatavilla myös tulostettavana PDF-versiona.

KOKOUKSET

Oulun Numismaattisen kerhon tehtävänä on tarjota Oulun alueen numismaatikoille yhteinen kohtaamispaikka. Tätä varten kerho järjestää vuoden aikana 17 kokoontumista. Kokoukset pidetään pääsääntöisesti joka kuukauden toinen ja neljäs maanantai. Poikkeukset tästä aikataulusta ilmoitetaan kerhon www-sivuilla ja jäsenkirjeissä. Kevätkokous pidetään sääntöjen mukaan maaliskuussa ja syyskokous marraskuussa. Kokouksia ei ole kesä- ja heinäkuussa.

HUUTOKAUPAT

Kerhon huutokauppatoiminnasta vastaa huutokauppatoimikunta. Kerhon tavoitteena on saada järjestetyksi vuoden 2011 aikana yksi tai kaksi valtakunnallista huutokauppaa. Näistä ensimmäinen on todennäköisesti huhtikuussa ja toinen mahdollisesti lokakuussa. Lisäksi jokaisessa kerhoillassa on jäsenistön aktiivisuudesta riippuen pienempiä huutokauppoja.

TARVIKEVÄLITYS JÄSENISTÖLLE

Toimintavuodelle 2011 kerho "ulkoistaa" tarvikevälityksen rahaliike J. Nuorala Oy:lle. Tavoitteena on saada kerhoiltoihin jatkuvaa keräilytarvikemyyntiä jäsenille edulliseen hintaan.

WWW-SIVUT JA ESITELMÄT

Kuukausikokousten esitelmiä jatketaan. Tavoitteena on, että vähintään yksi kerhoilta kuukaudessa sisältää poikkeavampaa ohjelmaa. Teemailtojen aiheita otetaan vastaan. Esitelmiä pyritään julkaisemaan mahdollisuuksien mukaan kerhon www-sivuilla.

SUOMEN NUMISMAATIKKOLIITON TOIMINTA

Kerho lähettää edustuksen Suomen Numismaatikkoliiton kokouksiin. Taloudellisten- ja jäsenten henkilökohtaisten mahdollisuuksien mukaan liiton kokouksiin pyritään lähettämään vähintään kaksi, korkeintaan henkilöautolastillinen edustajia. Vuonna 2011 kerhon virallisten liittokokousedustajien määrä on todennäköisesti kolme.

TALOUS

Kerhon tulot ovat aiempina vuosina muodostuneet melko tasaisesti kolmesta osasta; jäsenmaksuista, tarvikevälityksestä ja huutokauppaprovisioista. Näistä kertyvät tulot ovat mahdollistaneet nykyisentasoisen toiminnan. Koska tarvikevälitys jää pois kerhon tulonlähteistä vuonna 2011, kerhon tulot supistuvat. Koska ylijäämää on kertynyt aikaisempina vuosina jonkin verran, pärjätään niillä säästöillä todennäköisesti muutama vuosi. Tulevaisuudessa tuottoja täytynee saada jäsenmaksuista tai nostamalla huutokauppojen tuottotavoitetta. Kerhon tehtävänä ei ole jatkossakaan kerätä pääomia, vaan mahdollisesti kertyvä ylijäämä käytetään sääntöjen mukaiseen toimintaan.

MATKAT

Kerho pyrkii tukemaan jäsenten matkoja numismaattisiin tapahtumiin kerhon hallituksen harkinnan mukaan. Kullekin matkalle pyritään nimeämään kyytivastaava koordinoimaan liikkumisia ja autokuntia.

NÄYTTELYTOIMINTA JA JÄSENHANKINTA

Kerho osallistuu vuoden aikana Oulussa järjestettäville antiikki- ja keräilymessuille, ja muihinkin tapahtumiin näkyvästi harkinnan mukaan. Messut ovat merkittävin uusien jäsenten hankintapaikka. Kerhon www-sivut toimivat toisena uusien jäsenten hankintafoorumina. Näyttelytoiminnasta on enemmän ehdotuksia kohdassa Oulun Numismaattinen Kerho 50 vuotta.

YHTEISTYÖ POHJOIS-POHJANMAAN MAAKUNTAMUSEON KANSSA

Kerho osallistuu museon rahakokoelmien luettelointiin ja museolla järjestettäviin rahojen arviointitapahtumiin. Kerho kartuttaa museon rahakokoelmia mahdollisuuksien mukaan.

OULUN NUMISMAATTINEN KERHO R.Y. 50 VUOTTA 13.3.2012

Kerhovuonna 2011 tehdään valmistelut vuonna 2012 maaliskuussa pidettäviin juhliin. Valmisteluista vastaa kerhon hallitus, jolle kerholaiset tarjoavat apua. Valmistelussa olevia toimia ovat seuraavat:

1. Suomen Numismaatikkoliiton liittokokous ja valtakunnallinen huutokauppa Oulussa.
  2. Arkistoluovutus kerhon vanhoista pöytäkirjoista vuosilta 1986–2002 maakunta-arkistoon. Vuodet 1962–1986 on jo luovutettu.
  3. Rahaluovutus tai -talletus Pohjois-Pohjanmaan museoon (markka-arvoiset hopeajuhlarahat 1952–2001).
  4. Kaupunginkirjaston sisääntulovitriinissä suurelle yleisölle järjestettävä rahanäyttely. Esillä olisi tavallisia käyttökolikoita ja -seteleitä. Näyttely toimisi myös mainoksena kerhon toiminnasta. Näyttely voisi myöhemmin mahdollisesti siirtyä Pohjois-Pohjanmaan museoon.
  5. Oma mitali, kolikko tai muoviseteli.
  6. Jutun tuottaminen Numismaatikko-lehteen ja Kalevaan.
  7. Kerhon historiikki menneiltä 50:ltä vuodelta.
  8. Muita ehdotuksia.